Sidor

onsdag 2 juli 2008

Detaljer från mitt kök

Idag kommer jag att visa några smådetaljer från mitt kök. Saker som jag åstadkommit med en billig peng.

Först ut är en bild av mitt blåbärspajs recept som jag målat upp på väggen. Det är ca 50 cm*100 cm stort. Hittade lite färg som lämnat kvar från tidigare som jag blandade med lite pigment för att få en grå nyans.

Skrev sedan dit receptet på frihand, på samma gång jag talade i telefonen, haha, därför tror jag att stavfelet smög sig in..
Pröva gärna! Detta är mitt parad nummer inom bakning, misslyckas aldrig! Nåja, vem försöker jag lura? Det här är det enda jag kann baka! Haha.. Allt annat har en tendens att sk*ta sig.. Men detta recept slår ALDRIG fel! Tack mormor för det!


På denna bild har jag hängt upp ikeas järn list utsaga (tror jag den hette) och några plåtburkar i samma serie. I dessa förvarar jag allt smått, nödvändigt som inte har nån egen plats men som man behöver hålla reda på, t.ex. fotboll till R´s fotbollsspel, upphittade tärningar, småkrokar, nyckel till gardinstången m.m.


Här kommer en gammal goding. Denna har jag snickrat ihop då jag var kanske tolv eller däromkring. Minns att jag gick en kurs en gång.. Nu lever den igen och har fått lite fräsch vit färg på sig. Lite till shabbad med sandpapper för att få en lite gammal look.
Här förvarar jag några av mina kryddburkar och mina pannlappar, de blåa är sydda av restbitar och den vita är virkad i ett bomullsgarn.



Här har jag ett ommålat loppisfynd. Hyllan kostade mig hela 0,50 euro! Ovanpå är en del av min kopparsamling, här ser man bara tre skamfilade kastrullock..



Som sista bild hittade jag denna. Tycker om att ha ljus till hands, fast de har en ovana att ta slut.. Här har jag mitt lager på en hylla i köket.



Var med R och hälsade på min syster i dag, storasyster A skulle vara hos en kompis i grannhuset under tiden. De ringde och frågade vilken tid vi skulle komma hem.
När vi sen kom hem hade de varit hemma hos oss och bakat i smyg, kokosbollar! Rullade i karamellfärgat pärlsocker. Kaffet var påsatt och på bordet snyggt uppradade på ett fat låg kokosbollarna, samt en lapp:
"Hej mamma och R!
Här får ni ta, varsågoda,
men ni måste spara åt
pappa också!
Kan vi fara till stranden
idag?
Snäääälla????"

Otroligt sött! Värmde, speciellt då de hade städat undan efter sig så duktigt också :-) Det värsta var att vi inte hunnit till stranden idag, men som tur var tror jag inte att flickorna haft tid med det heller, för mycket spring i benen.

Idag har jag gjort nåt nytt. Beställt från nätet!
Kanske inte nån stor grej för er men jag har inte gjort det förr. Hittade en ljuslykta som ser ut som ett litet hus som jag velat ha länge, men inte sett tidigare.. Enda felet var att den var röd, men det är ju lätt hjälpt med en vit färgburk.
Beställde också ett ljust beige/grått linne kuddfodral (40*60cm) som jag sett att många av er bloggare har.
Sen så var det ju bara den lilla detaljen att berätta det för sambon.. Han tycker nog att jag sprättar iväg mina pengar alltför snabbt.. Men kan ju försvara mig med att det inte var några större sumor som flög iväg, bara ynka 45 euro... Dessutom så ingick postavgifterna i det!

Kanske jag inte berättar nåt utan väntar och ser om han läser detta eller märker då det dykt upp nåt nytt här hemma istället, hihi..

2 kommentarer:

Moa sa...

LÄtt att klicka och hitta fina saker på de olika ställena i bloggaffärer.. =).. oops.. och så har man ett fint paket på väg. Din idé med ljusen och värmeljuse var ju himla käck.. har sett det förut men inte i köket och jag kom ju på att jag har lite tomt i en hylla i mitt kök, och där skulle det passa perfekt.. för jag är en storätare av ljus jag med.. =) Ha det gott..Monica

Vitfärg, romantik och rosor sa...

Hejsan.
Vad roligt med en ny bloggare, välkommen. Söta bakelser du virkar, själv kan jag inte alls virka. Kul att du gillade min sida.
Ha det gott i värmen.
Kram.