Sidor

fredag 6 november 2009

Allergichock



Hej på er!

Har slarvat med uppdateringen. Trodde att jag gjorde den här blogg grejen för mitt eget höga nöjes skull och för att jag tyckte det var roligt m.m. m.m.
Men det visade sig att det var mycket mera som läser den än vad jag trodde. Tydligen är denna lilla blogg viktig för andra också. Folk stiger fram till en både på jobbet, loppis och i butiker och frågar när de ska få se nån uppdatering hos rödluvan :) Telefonsamtal, bara för att kolla att allt är ok då de inte "hör av mig", haha..

Vet ni, alla nära o kära och kända läsare, LÄMNA era kommentarer, komplimanger och klagomål hit på bloggen så jag ser det här. Jag kan ju erkänna att bloggtorkan innefunnit sig en längre tid, men lämna snälla ett litet hej åtminstone så ser jag att ni tassat in här. Ger en mycket mera lust att uppdatera då man ser att nån läser vad man skriver.

Vidare.

Vår renovering går sakta framåt för tillfället.. Men det som är nytt i stugan är att vi (läs; gubben och svärfar) fått upp mellanväggen och den nya dörren till Rs rum. I hans rum är det nästan klart nu, lite panel ska läggas upp och så lite lister till, "bara". Sen är vi bara en målarburk ifrån klara. Ska bli roligt att fixa till allt rassel som Lulu säger. Har för lääänge sen syttt en vimpelrad, vi har gardiner med darkar på, nya hyllor ska in osv osv.

As rum ligger lite längre fram i tiden, tyvärr, ger mig lite dåligt samvete att säga så, men hennes rum har åtminstone fyra väggar och dörr på plats :) Tids nog kommer vi dit också, enligt planerna mot våren eller så fort vi är klara med de andra rummen som behöver flyttas runt, målas och möbleras för att bli användbara.

I det nya spelrummet står dock tiden still.. Skulle vi få hit en rörmokare skulle det gå undan. Men som landet ligger för tillfället tycks det vara ett slitgöra bara av att få hit en gubbe med licens att "röra" :) Läget är det att den nya väggen är uppe, och för att kunna trixa till tapeter och laminatgolv krävs det att vi rycker ut den gamla diskbänken och kranen.. För att inte då glömma avloppet som gud glömde :/

Detta avlopp tycks ju inneha en effekt som har en radie på minst tio, tjugo kilometer, osar ondska om det, med påföljden att ingen rörgubbe vill komma hit. Vi har prövat tre styckna, ingen tycks ha tid, de glömmer bort oss, de lovar komma men ingen syns eller hörs av, alternativt så övergår det deras yrkesförmåga.. Kan ju inte annat tro annat än att detta avlopp med tillbehör avger starka allergichocker åt de som är tilltänkta att ta bort det!

För att få er att inse detta faktum kommer bildbevis, äkta "antikt" gjutjärnsavlopp a la 1900-talets första hälft.. Ser ni hornen sticka fram?


 På håll ser det lite ut som ngn vatten/havs demon redo att locka en i djupet och fördärvelse :)
Inte konstigt att ingen vill befatta sig med detta medusa monster..

Nåja, tids nog reder väl det sig, saker och ting har ju en tendens att göra det. Men saken är ju den att jag inte vill vänta mera.. Ska man vänta i över fem, sex veckors tid? Antagligen.. Ok, ska inte vara orättvis, förstod jag rätt har de massor med jobb för stunden. Men ändå?! Jag är beredd att betala med lika rediga pengar som alla andra. Ok, ok, byt skiva :)

Så tar vi nästa rum..
Det som ska bli vårt sovrum.... Har hitat ett jättefint vägg ord i "gnuggis" material, visar det senare då det är på plats.
Det har jag tänkt ska sitta ovanför vår säng
"some people dream of
       angels
                  I hold one in my arms
Av min mormor har jag fått två rottingstolar i vitt som ska få flytta in i sovrummet, har sytt lite kuddar dit och fyndat ett stort lapptäcke i vitt och blått att ha på sängen. Nya gardiner står startklara att hängas upp, nya lakan ligger i tvättstugan, fyndade på rea för nästan ett år sen (ännu oanvända, de väntar också på den stora finalen).
Nu så, fattas det bara några saker till jag skulle vilja ha.. Innan alla tänker, ÄNNU MERA saker? Så vill jag bara säga att ÖNSKA får man alltid, men om man får det vete tusan :)

Till korgstolarna skulle jag vilja ha fårskinn..

Sen nya klädskåp..
Dessa bilder är lånade från ikea. Betyder inte att det är just exakt dessa jag vill ha, för skåpen vill jag ha vita, inte nödvändigtvis nya. Gamla duger lika fint, om inte bättre. Kan vara ett gammalt vitrinskåp som man hänger upp tyg på insidan, kan vara ett linneskåp.. Möjligheterna är många. Det behöver inte vara två likadana heller, kan ju vara ett stooooort så att bådas kläder ryms in.

Råkar nån ha extra sådana är det bara att dumpa hit dem, jag bjuder så gärna på kaffe med maffigt dopp som tack :)

Innan jag försvinner för denna gång ska jag bara visa en snabb bild på mitt senaste fynd. (står för tillfället i garaget och väntar på att få flytta in, men det väntar också på rörmokaren :/ )




Den här fick jag av min lille far till födelsedag. Jag fyndade och fadern betalade hälften, jag slöt upp med resten :) Som jag har sökt efter en sån här!!!!

Med detta lämnar jag er för denna gång!

Gör inget jag inte skulle göra och ha det bra!
Jojo

6 kommentarer:

Liljas Corner sa...

Hej på dej! Roligt att höra från dig! Jag har också väntat, som flera andra, men förstår att man inte alltid har ork och lust med bloggen.
Ni har mycket på G! Vi hade ett sånt där gammalt avlopp i fd lägenheten, men det måste ha varit av nåt snällare släkte, för då det rostade sönder kom nog rörmockaren snabbt och bytte ut det helt snällt. Förstår nu att jag ska va tacksam för det! ;) Tyvärr har jag inga överlopps skåp i gömmorna, lycka till med sökandet!

Jag sitter på jobbet och har egentligen inte tid med sånt här, så jag ska ta och avsluta... Ha det bra!

Anonym sa...

Hej :)
Nu har jag också hittat dig! var inte svårt alls, heller ;)
Var det den sängen som funnits på RK o som du missade? Fin är den!
Lycka till med avloppet... känner ingen annan rörmokare än en av dem som du ren testat med så kan tyvärr inte hjälpa...
Tittar säkert in mer :)
/Pia

Anonym sa...

Kul med sängen men monstret till avlopp & allergiska rörisar kan man ju klara sig utan. Ha en go helg.Kram Milla:D

Funccis sa...

Du Jojo jag har ju en "vävynalku" som e schysst rörmokare, Mimmis bisi (karl på Borgåspråk). Han va oxå hos "The big boss" och dona H2O
till köket. Tack för dina inlägg på min ploki! Kul då nån sktiver! Dessutom måst jag säga att vi funkkar ju bra ihop även i olika klädjor. Säg till om ni behöver folk till "höga rådet" och sånt! Å EN STOOR KRAM från "mitt-emot-mor"!

StrandviksVillan sa...

Tjingeling! Jag som kikar in här! Kul att du skrivit några rader :)
Måste ju vara kul att folk efterfrågar inlägg!

Förstår ni har fullt upp och just när man håller på med nåt och huset är uppåned så har man nog oftast inte lust med några bilder och inlägg...
Men vi ser fram emot bilder senare nångång ;)

Må så gott!
A-C

Anonym sa...

Tack for intiresny Blog